
Dyrektor generalny Ukrinform - Kryzys koronawirusowy wielokrotnie zwiększył odpowiedzialność mediów
„Koronawirus jak delikatny impuls nakłada na każdą agencję informacyjnych odpowiedzialność za wiarygodność informacji w najszerszym tego słowa znaczeniu. I tutaj ująłbym to w ten sposób: nasze agencje powinny stać się czerwonym światłem dla szerzenia się paniki i fejków oraz długim zielonym światłem - aby zawsze i w każdych okolicznościach dostarczać jak najbardziej kompletnych i wiarygodnych informacji o wszystkim, co niepokoi społeczeństwo” - podkreślił Charczenko.
Według niego, teraz odpowiedzialność za każdą informację, komentarz, wypowiedź dziennikarską na temat koronawirusa wzrosła wielokrotnie: „W niektórych przypadkach zarówno zdrowie, jak i życie ludzkie może zależeć od przestrzegania zasad dziennikarskich. Musimy być bardzo wrażliwi i skrupulatni na każde słowo, kadr i zdjęcie związane z tym tematem”- powiedział prezes Ukrinform.
Przypomniał, że rok temu za najbardziej bolesne zagrożenie dla mediów uznano szybki rozwój portali społecznościowych. „COVID-19 nie jest najgorszym testem dla sfery medialnej ostatnich 10-15 lat. Ogromna restrukturyzacja naszego warsztatu zawodowego rozpoczęła się po kryzysie 2008 roku oraz w związku z rozwojem portali społecznościowych. To nie COVID-19 doprowadził do zamknięcia wielu publikacji i zaprzestania wydawania papierowych mediów. Jednocześnie sama pandemia, paradoksalnie, nie zadała mediom zauważalnego ciosu, a wręcz przeciwnie. Jak wiecie, wszelkiego rodzaju kataklizmy, konflikty, wojny tylko zwiększają zainteresowanie informacjami”- powiedział Charczenko.
Zdaniem prezesa Ukrinform koronawirus powinien nauczyć wszystkich, w tym agencje informacyjne, umiejętności przygotowania się na nowe kryzysy, dziś zupełnie nam nieznane.
Europejski Sojusz Agencji Informacyjnych obejmuje ponad 30 czołowych agencji informacyjnych z krajów europejskich. Ukrainę w Sojuszu reprezentuje Ukrinform.
av