Antyukraińskie podróbka - rosyjska propaganda pod „maską” wzywa Europejczyków, by nie pomagali Ukrainie

Antyukraińskie podróbka - rosyjska propaganda pod „maską” wzywa Europejczyków, by nie pomagali Ukrainie

Fact-checking
Ukrinform
W rosyjskim internecie poszerza się „reklama społecznościowa” rzekomo pochodząca z europejskiego konsorcjum badawczego

W rosyjskim propagandowym kanale Telegram, a także w sieciach społecznościowych Twitter i Reddit, w imieniu europejskiego konsorcjum badawczego European Social Survey (ESS) publikowane są reklamy społecznościowe. Głównym przesłaniem tego filmu jest przeciwstawienie pomocy dla Ukrainy z dobrem Europejczyków, tak jakby wzajemnie się wykluczały.

„Co jest dla Ciebie ważniejsze? Pomóc Ukrainie czy kupić prezenty świąteczne dla sierot? Zapłacić za broń i amunicję czy przekazać pieniądze na schronisko dla psów? Wzbogacić ukraińskich polityków czy leczyć chore dzieci? Odbudować ukraińską infrastrukturę wojskową czy kupić lekarstwa dla starych kobiet? Być sponsorem zbrodni wojennych czy ciepła w domu? Mieć problemy z uchodźcami czy poprawiać standard życia? Płacić wysokie podatki lub niskie czeki na zakupy spożywcze? Żyć w biedzie czy korzystać z niedrogich leków? Co wybierzesz? Wybór należy do ciebie!" - czytamy w tekście i dołączonym audio do filmu.

Ta reklama społecznościowa to kolejny fejk.

Film nie jest dostępny na oficjalnej stronie internetowej ESS, a także na oficjalnych stronach Europejskiego Konsorcjum Badawczego w sieciach społecznościowych.

Do produkcji reklam wykorzystano logotypy ESS. Jednocześnie w filmie logo organizacji zostało pokazane na nietypowym tle. W ESS zastosowano biało-czerwone tło, a rosyjska propaganda wybrała dla tła kolor muszli, co potwierdza program dobierający kolory.

Odwrotne wyszukiwanie obrazu w Google wydało tylko kilka wyników. Wśród nich tylko pierwszy link odnosi się do tematu, który prowadzi do użytkownika Twittera Venika (@venik44), który zamieścił ten film na swojej stronie, odnosząc się do ESS.

Pod tym filmem na Twitterze jeden z użytkowników zwrócił się do użytkownika Venik, aby upewnić się, że reklama społecznościowa rzeczywiście jest poszerzana przez europejskie konsorcjum badawcze. Odpowiedzi na jego pytania udzielono bezpośrednio z oficjalnego konta ESS na Twitterze i zaprzeczono ich udziałowi w filmie.

„Dziękujemy za zwrócenie naszej uwagi. To nie jest nasze wideo” – powiedział ESS w odpowiedzi na komentarz.

Co ciekawe, tej korespondencji nie ma obecnie na stronie Venik, ale można ją obejrzeć na oficjalnej stronie ESS w sekcji Tweety i odpowiedzi.

Dmytro Badrak


Let’s get started read our news at facebook messenger > > > Click here for subscribe

Przy cytowaniu i korzystaniu z jakichkolwiek materiałów w Internecie, dostępnych dla wyszukiwarek, obowiązkowy jest odnośnik na pierwszy akapit "ukrinform.pl", ponadto cytowanie tłumaczeń materiałów z mediów zagranicznych możliwe jest wyłącznie z odnośnikiem do strony ukrinform.pl oraz do strony internetowej zagranicznych mediów. Materiały oznaczone jako "Reklama" lub z oznaczeniem: "Materiał jest zamieszczany zgodnie z częścią 3 art. 9 ukraińskiej ustawy "O reklamie" nr 270/96-VR z dnia 3 lipca 1996 r. i ustawą Ukrainy "O mediach" nr 2849-IX z dnia 31 marca 2023 roku oraz na podstawie Umowy/faktury.

© 2015-2024 Ukrinform. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projektowanie stron internetowych - Studio «Laconica»

Wyszukiwanie zaawansowaneUkryj wyszukiwanie zaawansowane
W przeciągu jakiego okresu:
-