
Polska zainwestuje około 60 mln euro w rozwój infrastruktury transportowej na granicy z Ukrainą
Poinformowało o tym Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej RP, donosi Ukrinform.
Zwrócono uwagę, że 52,5 mln euro zostanie przeznaczone na inwestycje w połączenia drogowe i kolejowe w ramach programu Interreg NEXT Polska-Ukraina 2021-2027. Kolejne 5,1 mln euro zostanie przeznaczone na małe projekty gospodarcze.
Ministerstwo podkreśliło, że dzięki inwestycjom w połączenia drogowe i kolejowe na granicy polsko-ukraińskiej „poprawi się bezpieczeństwo na drogach, skróci się czas podróży mieszkańców, a transport towarów stanie się szybszy i bezpieczniejszy”.
Dodatkowo wpłynie to pozytywnie na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Są to inicjatywy promujące ponowne wykorzystanie materiałów i ekologiczny styl życia.
Dnia 8 października Komitet Monitorujący program Interreg NEXT Polska-Ukraina 2021-2027 podjął decyzję o dofinansowaniu sześciu nowych projektów. Cztery z nich to projekty drogowe, na które polski rząd przeznaczył 41,85 mln euro. Zmodernizowane zostaną w szczególności drogi regionalne w pobliżu miejscowości Augustów, Tomaszów Lubelski, Sokołow Podląski i Krościenko przy granicy z Ukrainą.
Kolejny projekt o wartości 10,72 mln euro obejmuje remont torów na linii 101 oraz na stacji Verhrata po polskiej stronie granicy.
„Z kolei strona ukraińska zmodernizuje dworzec kolejowy we Lwowie” – dodało polskie ministerstwo.
Tarnopolska Agencja Rozwoju Regionalnego będzie realizować projekty z nowego Funduszu Małych Projektów. Będzie ona finansować projekty gospodarki o obiegu zamkniętym na Ukrainie o wartości 20–90 tys. euro.
Ministerstwo ogłosiło również dofinansowanie w wysokości 9,7 mln euro projektu modernizacji dróg w okolicach Augustowa i Kowla po stronie ukraińskiej. Jednocześnie 7,4 mln euro zostanie przeznaczone na poprawę połączeń w Tomaszowie Lubelskim i Klewaniu po stronie ukraińskiej, aby zapewnić szybszy i bezpieczniejszy transport towarów i pasażerów.
W województwie mazowieckim i obwodzie tarnopolskim zrealizowany zostanie nowy odcinek drogi w Sokołowie Podlaskim oraz przebudowa mostu w Terebowie za kwotę 8,1 mln euro.
Dodatkowo 16,5 mln euro zostanie przeznaczone na przebudowę dróg do przejścia granicznego Krościenko-Smilnyć, a także w Bolechowie (obwód iwanofrankowski), Nahirnem (obwód lwowski) i Żornawie (Zakarpacie).
Na kolei przebudowane zostaną tory na linii kolejowej nr 101 oraz na stacji Werchrat w Polsce, a dworzec kolejowy we Lwowie zostanie zmodernizowany w celu „poprawy przepustowości i komfortu pasażerów, a także dostosowania infrastruktury do rosnących potrzeb ruchu transgranicznego”. Łączny koszt inwestycji wynosi 10,72 mln euro.
Ponadto Komitet Monitorujący podjął decyzję o sfinansowaniu projektów z list rezerwowych, aby wykorzystać oszczędności z bieżących projektów.
Komitet rozpoczął również dyskusję na temat kolejnej perspektywy finansowej na lata 2028–2034 i kontynuacji polsko-ukraińskiej współpracy transgranicznej według jej sprawdzonej formuły.
Jak poinformowano, na przejściu granicznym „Rawa Ruska” na granicy ukraińsko-polskiej możliwe są utrudnienia w ruchu z powodu remontu nawierzchni. Prace na pasach ruchu – zarówno wjazdowym, jak i wyjazdowym – rozpoczęły się 7 października i potrwają do 30 października 2025 r.