Koleje Ukrainy i Polski będą rozwijać połączenia intermodalne do Azji
Jak podaje Ukrinform, o tym poinformowała służba prasowa Ukraińskiej Akademii Nauk.
Podczas targów InnoTrans 2024 odbywających się w Berlinie strony uzgodniły zwiększenie przepustowości i efektywności przejść granicznych w transporcie towarowym, a także rozbudowę granicznej infrastruktury kolejowej.
Prezes Zarządu Ukrzaliznyci Jewhen Laszczenko zauważył, że Ukraina i Polska są strategicznymi partnerami w tym projekcie, dlatego ważna jest koordynacja wspólnych prac i praca nad rozwojem przejść granicznych i korytarzy TEN-T o rozstawie 1435 mm na terytorium Ukrainy. Ponadto wzmocnienie naszego partnerstwa logistycznego pomoże w rozwoju korytarzy tranzytowych obiecujących odbudowę potencjału tranzytowego naszego państwa, np. TMTM łączącego Azję z Europą.
W UZ zauważono, że pomimo wojny Ukraina pozostaje obiecującym krajem dla budowy dywersyfikacji połączeń pomiędzy Azją a krajami UE, w szczególności dzięki trasie: Chińska Republika Ludowa – Republika Kazachstanu – Republika Azerbejdżanu – Gruzja – Ukraina do Republiki Polska przez kolejowe przejścia graniczne polsko-ukraińskie.
Dlatego zadaniem ukraińskich i polskich kolejarzy jest przywrócenie i rozwój eurazjatyckiego połączenia intermodalnego oraz zapewnienie maksymalnej efektywności kolejowych przewozów towarowych na polsko-ukraińskich przejściach granicznych.
Dyrektor Generalny SA „Polskie Koleje Państwowe” i Grupy PKP Alan Berud wyraził przekonanie, że taka współpraca przyczyni się do zwiększenia kolejowych potoków towarowych pomiędzy Polską a Ukrainą oraz rozwoju korytarza handlowego z Chin przez Azję Środkowo-Wschodnią.
„Położenie geograficzne Polski ma strategiczne znaczenie dla realizacji eurazjatyckiego transportu kolejowego. To tutaj zbiega się kilka szlaków kolejowych wiodących z Azji do Europy, m.in. trasa TITR, południowa, centralna i północna trasa Nowego Jedwabnego Szlaku oraz Korytarz Południowo-Zachodni – podkreślił Alan Berud.
Jak informowaliśmy, SA „Ukrzaliznycja” i Polskie Koleje Państwowe zgodziły się na rozwój połączeń kolejowych między krajami.