Ukraina i MFW zawężają krąg nierozwiązanych kwestii - Marczenko
Minister finansów Serhyj Marczenko powiedział to w wywiadzie dla LB.ua, podał Ukrinform.
„Zawężamy teraz wachlarz nierozwiązanych kwestii. W zasadzie mówimy o konkretnych sformułowaniach dotyczących zobowiązań podjętych przez Ukrainę. I ten zakres zawęził się maksymalnie. W styczniu, kiedy odbyła się misja, były wiele pytań, teraz jest ich mniej. Pozostaje wiele kwestii dotyczących przeciwdziałania korupcji, i ten problem musimy rozwiązać” - powiedział Marczenko.
Zwrócił uwagę, że regulowana cena gazu nie jest głównym tematem negocjacji z MFW.
„Nie powiedziałbym, że to było główne pytanie. To było jedno z pytań. Teraz kluczowe pytania to: Wyższa Rada Sprawiedliwości, reformy antykorupcyjne - to są kluczowe kwestie, które stanowią główną trudność” - powiedział Marczenko.
Według niego temat energetyki jest dyskutowany z MFW. Na tym etapie mówimy o tym, że MFW obawia się, że ryzyka fiskalne związane z rynkiem energii elektrycznej mogą zostać przeniesione do budżetu. Problem może pojawić się nie w tym roku, ale prawdopodobnie w latach 2022, 2023. Dlatego MFW chce zrównoważonego modelu rynku energii elektrycznej.
„Obecnie aktywnie współpracujemy z Bankiem Światowym. Myślę, że zrozumienie kwestii, w jaki sposób można zrównoważyć ten rynek, zostanie pozytywnie rozwiązane” - powiedział Marczenko.
Jak podawał Ukrinform, dnia 9 czerwca 2020 roku MFW zatwierdził 18-miesięczny program stand-by dla Ukrainy na sumę 3,6 miliarda SDR (około 5 miliardów dolarów) z natychmiastową alokacją pierwszej transzy w wysokości 2,1 miliarda dolarów. Po wypłacie pierwszej transzy, były zaplanowane jeszcze cztery korekty programu, ale nie zostały one zrealizowane.
Dnia 30 marca szef ukraińskiego biura MFW Josta Lyngman powiedział, że dyskusje nad pierwszą korektą programu stand by dla Ukrainy wciąż trwają, pozostaje szereg kwestii, których termin trudno dziś przewidzieć.
Lyngman podkreślił, jak ważne jest utrzymanie reform przeprowadzanych przez Narodowy Bank Ukrainy i postęp w umacnianiu NBU przy jednoczesnym zabezpieczeniu go przed nadmierną presją zewnętrzną, mając jasny plan redukcji deficytu fiskalnego, rezygnację z kontroli nad cenami gazu i rozwiązanie problemu długiegoterminowego modelu branży elektroenergetycznej kraju, a także przestrzeganie zasady uczciwości organów antykorupcyjnych i wymiaru sprawiedliwości.
prs