Jak ma przetrwać mały biznes podczas kwarantanny

Jak ma przetrwać mały biznes podczas kwarantanny

publikacja
Ukrinform
Eksperci i przedstawiciele FLP uważają proponowane działania za „pół-środki”. Potrzebne są dalsze kroki ...

Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą liczyć na nowe programy pomocy w czasach kryzysu - w szczególności na wsparcie kredytowe. O ich przygotowywaniu dyskutowano na spotkaniu urzędników rządowych i przedstawicieli sektora bankowego, któremu przewodniczył Wołodymyr Zełenski. Zadaniem nadrzędnym jest zachowanie tego segmentu przedsiębiorczości, a także milionów miejsc pracy, dzięki któremu będzie to możliwe. Dlatego, przede wszystkim pomocy potrzebują ukraińscy przedsiębiorcy - w szczególności FLP?

Mały biznes, nie bez powodu, jest uważany za najbardziej wrażliwy segment gospodarki na wstrząsy i katastrofy. I nie tylko na Ukrainie. Dlatego w kontekście turbulencji koronawirusowo - finansowej jednym z pierwszych kroków antykryzysowych w wielu krajach były środki mające konkretnie na celu podtrzymanie przetrwania małego biznesu. W końcu chodzi zwykle o dobrobyt od setek tysięcydo prawie dziesiątek milionów rodzin - nie tylko biznesmenów i samozatrudnionych, ale także ich pracowników.

Na przykład w Stanach Zjednoczonych małe firmy otrzymają 1,8 miliarda dolarów w ramach nowego programu ochrony płac. Mówimy o nieoprocentowanych pożyczkach na pokrycie kosztów wynagrodzeń. Jednocześnie, jeśli w trakcie kwarantanny zostaną zachowane miejsca pracy dla personelu, pożyczonych pieniędzy nie trzeba będzie zwracać. W Szwajcarii 40 miliardów franków (prawie 41 miliardów dolarów) zostanie wydanych na nieoprocentowane pożyczki dla przedsiębiorstw. Podobne mechanizmy są wprowadzane jeden po drugim przez inne kraje rozwinięte. Państwa, które nie mają takich zasobów finansowych, wprowadzają preferencje podatkowe i łagodzą presję fiskalną.

Ukraina może się również pochwalić takimi środkami. Celem jest maksymalne ograniczenie zobowiązań finansowych małych przedsiębiorstw wobec państwa i wierzycieli, a także zapobieganie karom za niedotrzymanie umów z partnerami i bankami wierzycielami. Jak skuteczne są te kroki? W jaki sposób można wzmocnić wsparcie dla małych firm, jeśli nadal będą obowiązywać ograniczenia kwarantanny?

Kwarantanna FLP: ESW jest anulowane, audyt nie będzie przeprowadzany, problem opłaty czynszu jest nie rozwiązany

Rada Najwyższa przyjęła już dwie „ustawy antykoronawirusowe”, które między innymi przewidują tymczasowe „ulgi” dla małych i średnich przedsiębiorstw - w szczególności dla FLP. Są to Ustawy nr 3220 „W sprawie zmian w Kodeksie podatkowym Ukrainy i innych ustawach Ukrainy dotyczących wsparcia podatników na okres środków mających na celu zapobieganie występowaniu i rozprzestrzenianiu się choroby koronawirusowej (COVID-19)” z dnia 17 marca i nr 3275 „W sprawie zmian niektórych aktów prawne mające na celu zapewnienie dodatkowych gwarancji społecznych i ekonomicznych w związku z rozprzestrzenianiem się choroby koronawirusowej (COVID-2019)” z dnia 30 marca. Ostatni dokument rozszerzył szereg postanowień poprzedniego i zawierał dodatkowe kroki wspierające biznes. Dlatego następujące preferencje są dopracowywane i uogólniane:

I. Nowe możliwości dla „osób fizycznych-przedsiębiorców”.

1. Wreszcie na Ukrainie (po raz pierwszy od 2014 roku) zwiększono limity dla przedsiębiorców - w szczególności dla FLP pracujących z uproszczonym systemem podatkowym:

w przypadku pierwszej grupy („samozatrudnienie” FLP, które nie zatrudnia innych pracowników), roczny limit dochodów został zwiększony z 300 tysięcy do 1 miliona hrywien;

dla drugiej grupy (FLP, na której pracuje nie więcej niż 10 pracowników) - od 1,5 do 5 milionów;

dla trzeciej grupy (osoby prawne - małe podmioty gospodarcze dowolnej formy) - od 5 do 7 milionów.

Przypomnijmy, że zaproponowano zwiększenie limitów Ustawą nr 1210, przyjętą w styczniu „W sprawie zmiany ukraińskiego kodeksu podatkowego w zakresie usprawnienia administracji podatkowej, wyeliminowania technicznych i logicznych niespójności w przepisach podatkowych”. Jednak Prezydent nie podpisał tego dokumentu z powodu negatywnej reakcji otoczenia biznesowego na niektóre inne postanowienia. Ważne teraz rozwiązanie jest odblokowane, aby wspierać przedsiębiorców pracujących z uproszczonym systemem podatkowym (i nie tylko w czasie kwarantanny).

2. Ponadto na trzy miesiące (do 19 lipca) zawieszono obowiązkowe wprowadzenie rejestracji operacji rozrachunkowych (RRO) dla wszystkich kategorii „osób fizycznych - przedsiębiorców”.

II. Anulowanie jednolitej składki społecznej

Od dnia 1 marca do 30 kwietnia indywidualni przedsiębiorcy są zwolnieni z płacenia składek ESW. W przypadku firmy, która uiściła tę opłatę w marcu i kwietniu, fundusze te będą automatycznie liczone jako płatność za kolejne okresy. Ponadto, jeśli chcesz, możesz nawet otrzymać pieniądze (zgodnie z procedurą przewidzianą w zarządzeniu Ministerstwa Finansów nr 6 z dnia 16 stycznia 2016 roku. Skontaktuj się z organami podatkowymi z odpowiednim wnioskiem. Jeśli FLP nie ma długu podatkowego, pieniądze należy mu zwrócić.

Ale przedsiębiorcy widzą w ESW i innowacje i „gorycz”. Faktem jest, że składki za marzec i kwiecień „indywidualni przedsiębiorcy pracujący we wszystkich systemach podatkowych, osoby prowadzące działalność na własny rachunek i członkowie gospodarstw” nie płacą tylko za siebie. Zasada ta nie dotyczy ich pracowników. W związku z tym właściciel małego przedsiębiorstwa z pięcioma pracownikami, który w warunkach kwarantanny nie pracuje i nie osiąga zysku, musi płacić prawie 5200 UAH ESW miesięcznie. W takich warunkach jest oczywiste, że wielu w ciągu miesiąca będzie chciało zwolnić przynajmniej część personelu.

III. Preferencje dotyczące płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych oraz opodatkowania działalności charytatywnej

1. W związku z kwarantanną ustawodawca przesunął terminy płatności podatku dochodowego od osób fizycznych z dnia 1 sierpnia na 1 października 2020 roku.

2. Kolejna decyzja dotyczy korzyści z opodatkowania składek charytatywnych mających na celu zwalczanie koronawirusa. Takie składki są zwolnione z podatku dochodowego, a osoby fizyczne mogą uwzględnić te kwoty w uldze podatkowej od podatku dochodowego od osób fizycznych.

3. Jeśli chodzi o inne podatki i opłaty, środki ograniczające wprowadzone na Ukrainie nie stanowią „automatycznej” podstawy do zwolnienia

przedsiębiorców z ich zapłaty. Jeżeli jednak dług podatkowy powstał w wyniku działania siły wyższej, można go uznać za „beznadziejny” i spisać. Aby to zrobić, musisz skontaktować się z Izbą Handlową i uzyskać certyfikat, który potwierdzi fakt wystąpienia siły wyższej. To prawda, że ​​nie odbywa się to za darmo i kosztuje około 5000 hrywien ... Jeśli mimo to otrzymałeś ten dokument, dołącz go do odpowiedniego wniosku do urzędu podatkowego. Ten ostatni podejmie decyzje w sprawie istnienia podstaw do umorzenia całości lub części długu podatkowego.

IV. Fiskalne ulgi

1. Do 31 maja firmy nie będą karane za spóźnioną lub niepełną płatność ESW, a także za spóźnione złożenie odpowiednich raportów. Ale ta zasada nie dotyczy naruszeń przy opłacie VAT- u, akcyzy i czynszów. Chociaż na przykład grzywny za brak rejestracji lub przedterminową rejestrację faktur podatkowych z VAT - em również są tymczasowo anulowane.

2. Od 1 marca do 31 maja nie naliczają kary za opóźnione płatności podatków i opłat. Naliczona już za ten okres kara, ale niezapłacona, musi zostać spisana. Do końca wiosny kalendarzowej przedłużono termin na odwołanie w sprawie naliczenia ESW i innych podatków.

3. Do 30 czerwca obowiązywać będzie moratorium na przeprowadzanie pozapodatkowych kontroli przedsiębiorstw. Również z wyjątkami. Mówimy o inspekcjach związanych ze zwrotami podatku VAT oraz o tzw. inspekcjach kameralnych (są one przeprowadzane w pomieszczeniach organu kontrolowanego wyłącznie na podstawie deklaracji podatkowych podatników i informacji w elektronicznym systemie administracji VAT - u).

4. Kontrola dokumentów i faktyczne inspekcje, które rozpoczęły się 18 marca i nie zostały zakończone, zostają wstrzymane do końca czerwca.

5. Przedsiębiorcy są zwolnieni z odpowiedzialności za naruszenie terminów publikacji sprawozdań finansowych za ostatni rok lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych - 2019 wraz ze sprawozdaniem z inspekcji. Nie będzie uważane za naruszenie, jeśli takie oświadczenia zostaną złożone „podczas kwarantanny lub w ciągu 90 dni kalendarzowych od następnego dnia po zakończeniu takiej kwarantanny, ale nie później niż do dnia 31 grudnia 2020 roku”.

V. Częściowa pomoc dla bezrobotnych

Jednym z głównych zadań Ustawy nr 3275 „antykoronawirusowej” jest wspieranie pracodawców i pracowników w sferze małych i średnich przedsiębiorstw, które czasowo ograniczyły lub zaprzestały działalności. Dokument wprowadza pojęcie „częściowego bezrobocia” na okres obowiązywania środków ograniczających. Pomoc dla pracowników będzie świadczona przez pracodawców z małych i średnich przedsiębiorstw. Aby go otrzymać, przedsiębiorca musi skontaktować się z urzędami pracy w miejscu rejestracji jako płatnik jednorazowej składki na obowiązkowe państwowe ubezpieczenie społeczne. Wymagane dokumenty:

oświadczenie w dowolnej formie;

kopia zamówienia wskazująca datę rozpoczęcia zamykania (redukcji) produkcji oraz wykaz środków kwarantanny;

informacje o pracownikach kwalifikujących się do częściowej pomocy dla bezrobotnych;

zaświadczenie o braku zaległości w płatnościach wynagrodzeń i płatności ESW.

Korzystając z możliwości, jakie daje ustawodawca, firma będzie mogła wspierać swoich pracowników i utrzymywać zespół „do lepszych czasów”. Ale! Tylko ubezpieczeni, z którymi pracodawca nawiązał stosunek pracy, są uprawnieni do częściowego zasiłku dla bezrobotnych.

VI. Urlop kredytowy

W przypadku pewnego zwolnienia z „obciążenia kredytowego” w okresie kwarantanny mogą liczyć na pomoc zarówno przedsiębiorcy, jak i kredytobiorcy indywidualni. Jednocześnie nie mówimy o całkowitej „redukcji” długów. „Banki to instytucje komercyjne, których działalność polega na pozyskiwaniu funduszy od przedsiębiorstw i społeczeństwa oraz udzielaniu pożyczek przedsiębiorstwom i społeczeństwu. Jeśli kredytobiorcy nie będą spłacać pożyczek, banki nie będą w stanie spłacić deponentów”, powiedział Ołeh Czuryj, wiceprezes zarządu Narodowego Banku Ukrainy. Według niego ponad 10 banków wprowadziło już programy wsparcia „antystresowego” dla swoich klientów. W szczególności istnieją takie możliwości „urlopu kredytowego”:

banki odraczają spłatę długu głównego przez klientów, ale kredytobiorcy nadal płacą odsetki;

klienci mogą tymczasowo nie płacić zarówno kwoty głównej, jak i naliczonych odsetek;

pożyczki dla kredytobiorców są restrukturyzowane na dłuższy okres przy niższych płatnościach.

Jednocześnie nie wspomniano o „automatycznym” przeglądzie warunków dla wszystkich klientów instytucji finansowych. Każdy kredytobiorca musi niezależnie złożyć wniosek do banku. Jednocześnie dla wszystkich obowiązuje norma prawna zabraniająca obliczania grzywien i kar za opóźnienia w spłacie pożyczek w okresie kwarantanny.

VII. „Dobrowolne” podejście do anulowania (obniżenia) czynszu

Małe i średnie firmy były bardzo zadowolone z Ustawy „antykoronawirusowej” przyjętej 30 marca w sprawie zwolnienia z czynszu za nieruchomości komercyjne, które tymczasowo nie są wykorzystywane w działalności gospodarczej. Jednak podczas technicznej rewizji i zatwierdzenia dokumentu przed wysłaniem go do podpisu Prezydentowi zmieniono brzmienie tego przepisu z twierdzącego „zwolniony” na nieokreślony „może zostać zwolniony”. W ten sposób Ustawa została dostosowana do art. 762 Kodeksu Cywilnego Ukrainy, którego parlamentarzyści nie zmienili. A także, jak wyjaśniono w parlamencie, dzięki temu uniknęli chaosu w systemie relacji najmu (w szczególności przy wynajmie nieruchomości i ruchomości). Ukrinform pisał o tym szczegółowo.

Krótko mówiąc, do właścicieli lub zarządców nieruchomości należy decyzja, czy anulować czynsz dla firmy, która nie działa podczas kwarantanny. Zawierając dodatkowe umowy z najemcami. Jednocześnie ci ostatni, jak poprzednio, powinni uczestniczyć w utrzymaniu centrum handlowego, biurowego i biznesowego, opłacać korytarza,ponosić koszty bezpieczeństwa, mediów i inne koszty operacyjne. Ale niestety, tylko nieliczni właścicieli domów idą na rękę wynajmującym.

Jedyną ulgą jest tymczasowe zwolnienie z płatności za grunty i grunty orne będące własnością lub użytkowane przez osoby fizyczne i prawne w marcu. To samo dotyczy podatku od nieruchomości. Ale od dnia 1 kwietnia powrócił zwykły system obliczania tych podatków. Aby nie pozostawić lokalnych budżetów bez zasobów finansowych.

Co sprawi, że wsparcie FLP będzie bardziej efektywne: prognozy ekspertów i biznesu

Istnieje wiele propozycji dotyczących wyżywania małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności FLP, w czasie kwarantanny. Propozycje postąpiły od indywidualnych przedsiębiorców, związków zawodowych, stowarzyszeń, ekonomistów i ekspertów politycznych, a także po prostu od „sympatyzujących” obywateli. Spróbujmy je podsumować:

1. Rozszerzenie przepisów dotyczących zwolnienia FLP z płatności ESW i na pracowników. „ W Ideale” - anulowanie płatności ESW i podatku dochodowego od osób fizycznych do końca roku. Nie ważne, kiedy skończy się kwarantanna. Warunkiem uzyskania takich preferencji byłoby zachowanie miejsc pracy przez firmę.

2. Stymulowanie przez władze lokalne kosztem subwencji budżetowych do podejmowania decyzji o zmniejszeniu wielkości pojedynczego podatku dla osób fizycznych-przedsiębiorców korzystających z 1 i 2 grupy uproszczonego systemu opodatkowania, rachunkowości i sprawozdawczości.

3. Aby zwolnić z podatku dochodowego obszary najbardziej dotknięte ograniczeniami „koronawirusa”: instytucje kultury (kina, lokale rozrywkowe itp.), biura podróży, przedsiębiorstwa zajmujące się dalekobieżnym transportem pasażerskim.

4. Wprowadzić - przynajmniej podczas kwarantanny - wakacje podatkowe dla upłaty innych podatków i opłat. Z wyjątkiem opłaty za ziemię, podatków akcyzowych i opłat celnych.

5. Zapewnić częściowe odszkodowanie za straty pracodawcom i pracownikom. W szczególności poprzez pożyczki rządowe i zamówienia publiczne, które pomogą przedsiębiorstwom szybko „dojść do siebie” po kryzysie.

6. Zachęcać właścicieli do obniżania kosztów czynszu, zapewniając im pewne preferencje podatkowe.

7. Przedłużyć moratorium na inspekcje przedsiębiorstw do końca roku, aby przedsiębiorcy mieli okazję „dojść do siebie” pod względem gospodarczym, zamiast tracić cenny czas i zasoby na administrację.

Władysław Obuch, Kijów

prs

Przy cytowaniach i wykorzystywaniu dowolnych materiałów w Internecie, dostępnych dla wyszukiwarek, obowiązkowy jest odnośnik na pierwszy akapit «ukrinform.pl», jednocześnie cytowanie tłumaczeń materiałów z zagranicznej prasy jest możliwe tylko pod warunkiem umieszczenia odnośnika do strony ukrinform.pl oraz na stronę tego wydania. Cytowanie i wykorzystanie materiałów w offline mediach, aplikacjach mobilnych, SmartTV jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody Ukrinformu. Materiały oznaczone jako "reklama" i "PR", jak również materiały w bloku "Komunikat prasowy" są publikowane na prawach reklamy, i odpowiedzialność za ich treść niesie reklamodawca.

© 2015-2020 Ukrinform. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projektowanie stron internetowych - Studio «Laconica»

Wyszukiwanie zaawansowaneUkryj wyszukiwanie zaawansowane
W przeciągu jakiego okresu:
-