Baykar przygotowuje już zespół inżynierów do pracy na Ukrainie - Prezes
Baykar nadal wykorzystuje silniki produkcji ukraińskiej w dronach bojowych AKINCI i bezzałogowych samolotach bojowych KIZILELMA. Ukraińscy inżynierowie odbywają również staże i wymieniają się doświadczeniami w przedsiębiorstwie Baykar w Stambule, z których w przyszłości utworzymy zespół w przedsiębiorstwie na Ukrainie.
Prezes Baykar, Haluk Bayraktar, powiedział o tym w wywiadzie dla Ukrinform.
„Współpracujemy ramię w ramię z niezwykle utalentowanymi ukraińskimi inżynierami i technikami w naszej siedzibie głównej w Stambule… Nie tylko wzmacniają oni nasze obecne możliwości, ale także stanowią przyszłe jądro zespołu w naszych projektach inwestycyjnych na Ukrainie” – powiedział prezes.
Według niego, dla Baykara nie jest to jednostronne szkolenie, ale wzajemna wymiana doświadczeń i kompetencji„Bardzo korzystamy z ich bogatego doświadczenia inżynieryjnego i unikalnej wizji w zakresie badań, rozwoju i produkcji w Turcji. Ponadto, poprzez nasz program stażowy, przyczyniamy się do rozwoju przyszłych ukraińskich inżynierów i techników” – podkreślił prezes Baykar.
Zwrócił również uwagę na sukces współpracy z ukraińskimi partnerami w zakresie dostaw silników, pomimo wpływu wojny Rosji z Ukrainą na ten proces.
„Prawdą jest, że wojna wpłynęła na tę współpracę i z głębokim szacunkiem obserwujemy odporność ukraińskiego przemysłu w tak trudnych warunkach… Nasza współpraca (z Ukrainą – red.) pozostaje niezmienna… Silniki naszych ukraińskich partnerów są aktywnie wykorzystywane na strategicznych platformach, takich jak AKINCI i KIZILELMA, które wymagają wyższej mocy i wydajności. Jesteśmy w pełni usatysfakcjonowani tą współpracą” – powiedział Haluk Bayraktar.
Prezes Baykar zauważył również, że firma pracuje nad substytucją importu i znalezieniem lokalnych rozwiązań dla swoich projektów, co również zostało przyspieszone przez wojnę na Ukrainie.
„Podwoiliśmy nasze wysiłki we wdrażaniu własnych, lokalnych rozwiązań i rozbudowie sieci dostawców. Stworzyliśmy własny silnik do drona uderzeniowego Bayraktar TB2. Platforma Bayraktar TB3 jest wyposażona w silnik krajowy opracowany przez turecką firmę TEI… Oczywiście, my i inne tureckie firmy, które dysponują odpowiednimi możliwościami, kontynuujemy rozwój własnych silników do tych platform, zgodnie z narodowym celem Turcji, jakim jest pełna niezależność w strategicznych sektorach przemysłu” – dodał.
Jak donosił Ukrinform, w 2021 roku Motor Sicz i Baykar podpisały umowę o współpracy, która przewidywała specyfikacje techniczne i dostawę silników MS-500 do drona bojowego Akıncı. Wcześniej podpisano również umowę z Państwowym Przedsiębiorstwem Iwczenko-Postęp.