Rozwój ukraińskich przewozów: Kuleba i dyrektorka ds. transportu Komisji Europejskiej omówili strategię

zdjęcie

Wicepremier ds. odbudowy – minister rozwoju wspólnot i terytoriów Ołeksij Kuleba oraz dyrektorka ds. transportu Komisji Europejskiej Magda Kopczyńska omówili kilka strategicznych kwestii, które bezpośrednio wpływają na przyszłość ukraińskiego transportu.

Poinformował o tym Kuleba w Telegramie, przekazuje Ukrinform.

Według niego, szczególną uwagę poświęcono umowie o przewozach samochodowych, która pozostaje kluczowa dla utrzymania handlu w warunkach wojny.

„Następnym etapem powinno być przejście do umowy stałej – do momentu naszego wstąpienia do UE. A dalej – pełna integracja ze wspólną przestrzenią transportową” – podkreślił Kuleba.

Zaznaczył również, że otwarcie torów kolejowych o europejskim standardzie między Czopem a Użhorodem to przykład skutecznej współpracy w ramach programu CEF. Wśród kolejnych projektów znajduje się nowa linia od granicy z Polską do Lwowa, a także dziewięć innych kierunków wybranych już do realizacji. Wszystkie mają pokazać, jak efektywnie rozwija się współdziałanie Ukrainy i Unii Europejskiej.

„Nie mniej istotnym zagadnieniem jest integracja ukraińskich szlaków transportowych z europejską siecią TEN-T, również w kontekście rozwoju ukraińskich portów naddunajskich. Dalsze rozszerzenie sieci TEN-T otworzy dla Ukrainy nowe możliwości w logistyce międzynarodowej i wzmocni więzi z gospodarką europejską” – zaznaczył minister.

Strony omówiły także organizację jesienią na Ukrainie Ukrainian–European Union High-Level Transport Dialogue.

„Ukraina nadal pracuje nad dostosowaniem prawa transportowego do norm europejskich. To szeroki proces obejmujący reformę kolei, podniesienie bezpieczeństwa na drogach, zwiększenie odporności portów i lotnictwa. Planujemy zrealizować większość tych działań do końca 2027 roku. Do tego potrzebna jest pomoc techniczna oraz współpraca z europejskimi agencjami, które mają niezbędne doświadczenie” – dodał Kuleba.

Wyraził wdzięczność Kopczyńskiej oraz Komisji Europejskiej za inicjatywy, które już funkcjonują.

„Korytarze solidarności, umowa o przewozach samochodowych, program CEF, Fundusz Solidarności Lotniczej – to instrumenty, które już dziś tworzą fundament naszego wspólnego przyszłego uczestnictwa w jednolitej przestrzeni transportowej” – podsumował Kuleba.

Jak informował Ukrinform, kolej w standardzie europejskim otwartą 5 września planuje się przedłużyć z Użhorodu do Lwowa oraz wybudować odcinek Skniłów – Mostyska-2.