Uruchomienie alternatywnego korytarza morskiego przyczyniło się do wzrostu eksportu metali – Ministerstwo Gospodarki

Ministerstwo Gospodarki odnotowało wzrost eksportu wyrobów metalowych po utworzeniu alternatywnego korytarza na Morzu Czarnym.

Jak podaje Ukrinform, o tym poinformowała służba prasowa Ministerstwa Gospodarki.

„Ogółem w 2023 roku Ukraina wyeksportowała drogą morską prawie milion ton więcej niż w roku ubiegłym. Oprócz zbóż eksportuje się tą drogą także inne towary, w tym metal. Po uruchomieniu alternatywnego korytarza morskiego eksport produktów tej grupy wzrasta. I tak w grudniu w porównaniu do listopada tempo eksportu pół prefabrykatów wzrósł o 40%, a wyrobów walcowanych o 45,3%” – czytamy w raporcie.

Z drugiej strony eksport transportem drogowym w dalszym ciągu spada. Głównym powodem jest zablokowanie granic z Polską. W grudniu w porównaniu do listopada wskaźnik spadł o 18,3%. Ale według wyników roku straty są niewielkie - tylko 0,7%. Aby rozwiązać ten problem, na wszystkich poziomach trwają negocjacje.

Jednocześnie Ukraina zwiększyła eksport przewozów kontenerowych: o 86% – koleją i o 36% – transportem drogowym. Obecnie jest to najbardziej efektywna forma transportu produktów o wartości dodanej – zauważyło Ministerstwo Gospodarki.

Według wyników roku 2023 wolumen importu na Ukrainę wzrósł w ujęciu pieniężnym i wyniósł 62,2 mld dolarów USA. Ukraina importowała głównie paliwo, leki i drony różnych typów.

„Import w ujęciu pieniężnym wzrósł w zeszłym roku i wyniósł 62,2 miliarda dolarów. Ukraina sprowadziła najwięcej paliwa na kwotę 7,8 miliarda dolarów, „produkty różnorodne” (co nie jest afiszowane) na sumę 3,7 miliarda dolarów, leków za 1,7 miliarda dolarów, drony różnych typów – to ponad 681 milionów dolarów” – czytamy w raporcie.

Na czołowych pozycjach w imporcie znajdowały się także samochody, nawozy i środki ochrony roślin.

Jak informowaliśmy, Ukraina stworzyła alternatywny „korytarz zbożowy” na Morzu Czarnym. Od sierpnia wykorzystało go już prawie 250 statków, które przetransportowały ponad 10 mln ton ładunków, z czego 6 mln ton stanowiły produkty rolno - spożywcze.