Jak kwarantanna wpłynęła na zwyczaje zakupowe Ukraińców
Według badania Deloitte na Ukrainie ograniczenia kwarantanny wprowadzone wiosną 2020 roku wpłynęły na nawyki konsumpcyjne 63% Ukraińców.
Jak podaje korespondent Ukrinformu, potwierdza to prezentacja wyników badania „Nastroje konsumenckie Ukraińców 2020”, które zostało przeprowadzone 16 marca.
Podczas prezentacji Aleksander Jampolski, szef grupy branżowej ds. Dystrybucji detalicznej i hurtowej Deloitte na Ukrainie, zauważył, że kwarantanna miała największy wpływ na nawyki konsumentów w kategorii wiekowej „powyżej 60 lat”, a najmniejszy na grupę „16- 25 ".
Tak więc w 2020 roku 39% Ukraińców zmniejszyło częstotliwość zakupów offline, a 30% zmniejszyło wydatki w sklepach stacjonarnych. Z kolei 18% badanych zwiększyło częstotliwość zakupów online, a 22% zwiększyło wielkość wydatków na takie zakupy.
Ponadto w 2020 roku 66% Ukraińców ograniczyło wydatki na napoje alkoholowe, a 64% rzadziej odwiedzało restauracje i bary. Jednocześnie 31% ankietowanych zaznaczyło, że zaczęło więcej wydawać na leki.
Olha Szamrycka, partner Deloitte w badaniu dystrybucji detalicznej i hurtowej, również podczas prezentacji zwróciła uwagę, że w 2020 roku ponad 50% respondentów nadal kupowało offline żywność, napoje alkoholowe i leki, a ponad połowa kupowała kosmetyki online, wyroby perfumeryjne, sprzęt gospodarstwa domowego, sprzęt elektryczny, artykuły dziecięce i zabawki. Jednocześnie przede wszystkim Ukraińcy zaoszczędzili w ubiegłym roku na zakupach odzieży, obuwia, kosmetyków, perfum, artykułów gospodarstwa domowego i chemii gospodarczej.
Z badania wynika, że 25% Ukraińców kupuje towary produkowane lokalnie, nawet jeśli cena jest wyższa; 56% respondentów odpowiedziało, że znają i kupują towary z oznaczeniem „wyprodukowano na Ukrainie”.
Z badania wynika, że 40% Ukraińców nie czuje się komfortowo podczas zakupów offline, co sekundę martwi się o bezpieczeństwo swoich danych podczas zakupów w Internecie. Jednocześnie 32% respondentów planuje zwiększyć liczbę zakupów online w ciągu najbliższych 1-2 lat, a 20% planuje zmniejszyć liczbę zakupów offline.
Jak informował Ukrinform, 17 lutego Gabinet Ministrów zatwierdził uchwałę o ustanowieniu kwarantanny adaptacyjnej na Ukrainie do 30 kwietnia, ustalono 4 stopnie zagrożenia epidemiologicznego i wskaźniki ich określenia. Kwarantanna na Ukrainie została wprowadzona 12 marca 2020 roku.
prs