Kancelaria Prezydenta wskazała główne zadania dyplomacji gospodarczej Ukrainy

Zwiększanie ukraińskiego eksportu, przyciąganie inwestycji i promocja potencjału turystycznego Ukrainy to główne zadania ukraińskiej dyplomacji gospodarczej.

Andrej Bukwicz, Dyrektor Generalny Dyrekcji Polityki Zagranicznej Kancelarii Prezydenta, mówił o tym podczas publicznej dyskusji nad projektem Narodowej Strategii Gospodarczej-2030 na temat: „Międzynarodowa Polityka Gospodarcza i Handel, Agencja Kredytów Eksportowych” - informuje korespondent Ukrinformu.

„Jeśli mówimy o zadaniach związanych z realizacją kursu z ekonomizacji polityki zagranicznej, o realizacji dyplomacji ekonomicznej, to przede wszystkim zidentyfikowano trzy główne zadania: zwiększenie ukraińskiego eksportu, przyciąganie inwestycji, promowanie potencjału turystycznego Ukrainy” - powiedział.

Poza tym, zdaniem urzędnika, zadania w kierunku dyplomacji ekonomicznej nie ograniczają się do tych trzech „głównych kierunków”, są inne zadania, nie mniej ważne, a mianowicie poprawa warunków handlowych ukraińskich eksporterów, informowanie o przebiegu reform gospodarczych na Ukrainie, pozyskiwanie pomocy technicznej w celu wzmocnienia potencjału ukraińskich instytucji gospodarczych.

Przedstawiciel KP zwrócił również uwagę, że zadaniem dyplomacji ekonomicznej było pozyskanie finansowania eksportu na korzystnych warunkach, w szczególności na wystarczająco długi okres czasu dla importu w ramach projektów infrastrukturalnych i technologicznych, z uwzględnieniem wymagań lokalizacyjnych.

„Podczas wszystkich międzynarodowych spotkań gospodarczych, podczas spotkań z kierownictwem firm zagranicznych, które chcą sprzedawać swoje produkty na Ukrainie, które chcą uczestniczyć w dużych projektach infrastrukturalnych, nadal istnieje wyraźny polityczny warunek lokalizacji: firma, która chce eksportować swoje produkty na Ukrainę, jej technologia, muszą znaleźć ukraińskiego partnera, muszą tworzyć miejsca pracy na Ukrainie i tu płacić podatki” - wyjaśnił Bukwicz.

Jednocześnie podkreślił, że ukraińskie ambasady powinny tak planować swoją pracę, aby robić wszystko, co w ich mocy, dla promowania ukraińskiego biznesu i jego działalności na rynkach zagranicznych. Szef dyrekcji KP podkreślił więc, że taka pomoc nie może ograniczać się do udzielania informacji na prośby ukraińskich firm czy agencji rządowych, a promocja ukraińskich produktów w kraju akredytacji powinna odbywać się na wszystkich etapach - od badania potencjału rynku, certyfikacji do aktywnego poszukiwania partnerów dla ukraińskich producentów.

Bukwicz zaznaczył, że to właśnie biznes z jego inicjatywami powinien przyczyniać się do kształtowania agendy pracy ukraińskich wyspecjalizowanych departamentów i ukraińskich zagranicznych placówek dyplomatycznych w dziedzinie dyplomacji gospodarczej.

prs